מקצוע האזרחות במדינת ישראל עומד במרכזו של דיון פוליטי, אקדמי, תקשורתי וציבורי הולך וגובר
נייר מדיניות זה ממוקד ברכיב אחד של המקצוע – בחינות הבגרות. בנייר יתוארו הכשלים בבחינות הבגרות המתקיימות כיום, תוצע חלופה ויוסבר כיצד היא מתגברת על הכשלים, ותוצג תוכנית עבודה ליישומה. מקצוע האזרחות נלמד באופן דיסציפלינרי מוקפד עד סוף המאה העשרים. נושא-החובה היה המשטר והפוליטיקה במדינת ישראל, וכלל מחצית מהחומר, ולצידו נלמדו נושאי-בחירה רבים, שמהם נותרו בשנות התשעים שני נושאים: ערביי ישראל ודת ומדינה. בשנות התשעים הוקמה ועדה בראשות פרופ’ מרדכי קרמניצר. הוועדה ביקשה לחזק “זהות אזרחית כזהות משותפת לכל הישראלים“, לעומת “זהויות קבוצתיות אחרות“, ביניהן הזהות הלאומית. אף שלימוד המשטר והפוליטיקה נותר להלכה נושא-החובה, למעשה נהפך הלימוד לממוקד ב”עקרונות” וב”ערכים” מופשטים. הלגיטימיות של מדינת הלאום היהודית הוטלה בספק. בשנת 2011 שונתה תוכנית הלימודים במגמה לחזק את לימוד המשטר והחברה ולהציג את ישראל כמשקפת את המודל הדמוקרטי בעולם המפותח, ואושרו שלושה ספרי לימוד חדשים. חומר הלימוד כולל שלושה חלקים עיקריים:- מדינה יהודית
- משטר דמוקרטי
- והמשטר והפוליטיקה במדינת ישראל